sunnuntaina, kesäkuuta 10, 2012

Erityinen



Mä en saanu eilen illalla mitenkään unta ku rupesin miettii mun nuorinta siskoo, Alinaa.. Mietin kaikkia mahollisia asioita jotka liittyy siihen mut mun ajatukset meni tosi sekasin ja siks päätin tehä postauksen Alinasta :)

Äiti ja iskä sai mut tammikuussa 1998, Olivian toukokuussa 2000 ja Alinan lokakuussa 2003. Kaikki terveitä lapsia ja vanhemmat onnellisia :) Alina kasvo ihan normaalin vauvan tahtia niinku Olivia ja määki, kunnes tuli sen ensimmäinen kesä. Yks päivä istuttiin olohuoneessa perheen kans ja iskä leikki jotain Alinan kans ja yhtäkkiä se meni ihan valkoseks ja sitte siniseks ja sen huulet alko väpättää, se oksensi lattialle ja siltä lähti taju.. Iskä ja äiti sano että nyt mentiin ja ne käski mun ja Olivian mennä autoon ja sano että rukoilkaa.. Me rukoiltii ja lähettiin sinne sairaalaan ja siellä sitte tehtiin kaikkia tutkimuksia. Ensin mitää ei löytyny mistään ja sitte ajateltiin vaan että "No se on vauva, se on vaan nielly jotain vähä myrkyllistä". Alina ja äiti jäi kumminki sairaalaan tutkimuksiin. Mää olin sillon 6v ja olin menossa ensimmäistä kertaa meijän seurakunnan leirille niin, että olin ihan oikee leiriläinen ja olin tosi innoissani, eikä yhtään jännittäny ku äiti oli aina leirin johtaja ja kaikki oli niin tuttua, mut sinä päivänä ku se leiri alko ja mummi ja pappa vei mut sinne, nii en oikei tienny että miltä se sit enää tuntu. Oli kivaa päästä "isojen leirille" ja kaikki kaverit oli siellä ja näin, mut sillä kertaa äiti ei ollukkaa leirin johtaja.. Äiti oli sairaassa pikkusiskon kans. En muista ihan tarkkaan mut jotenki niin se meni, että sen leirin aikana, tai jälkeen selviski että Alinalla on epilepsia.



Sitte Alinalle etittiin lääkkeitä, eikä mikää toiminu kunnolla.. Kohtauksia oli toista kymmentä päivässä ja pikkusisko hoiperteli menemään, ku oli annettu lääkettä joka estää kohtaukset, mutta koko keho meni muuten iha veltoks.. Niitä lääkkeitä on etitty nyt Alinan koko elämä, ja tällä hetkellä menee iha hyvin. Sillä oli jopa nii pitkä pätkä ilman kohtauksia, että toivottii jo et epilepsia ois poissa ja lääkkeitä alettiin purkaa mut viimeks Thaimaan reissulla kohtauksia rupes taas tulee ja se lääke mitä oli purettu, otettiin takas.. Löysin kerran yhen päiväkirjan, jota olin kirjottanu eskari-ikäsenä ja siellä luki esim. että "Tänään on ollut kiva päivä. Alinalla on ollut vaan 6 kohtausta tänään. Eilen oli 11." En tosiaan voi tietää, että mitä 6-vuotiaan Inkan päässä on sillon liikkunu.. :)



En muista missä vaiheessa, mutta ku Alinalle tehään joka vuosi semmonen tutkimus että miten se on kehittyny ja näin, nii oisko alina ollu jotain 4v tai 5v ku sillä todettiin lievä kehitysvamma. Tälläki hetkellä Alina on ehkä noin 3v "terveitä" ikäsiään lapsia jäljessä.




Vaikeehoitonen epilepsia, lieväkehitysvamma, autistisia piirteitä.. Nii sitte?! Alina on ihan paras. Joskus oon miettiny että miks siitä tuli tollanen, mutta oikeesti, jos joku ihminen on aidosti onnellinen nii se on just Alina. Se pierasee sillon ku sitä huvittaa, jos vaatteille roiskuu vettä niin se haluaa riisua alasti vaikka keskellä kaupunkia, eikä sitä hävetä vaikka muut kattois sitä oudosti. Mua hävettää se, että joskus häpeen sitä vaikken ees haluis, mut toisaalta voinhan mää ihan yhtä hyvin hävetä jotain mun kaveria ku se tekee jotain noloa. Mua hävettää usein siks, että ihmiset näkee sen ulkonäön ihan tavallisena 8-vuotiaana tyttönä, mutta koska sen käytös ei monesti oo sitä mitä yleensä 8-vuotiailla, nii mulle tulee semmonen olo, että ihmiset aattelee et "Ompa huonosti kasvatettu lapsi." tai jotain muuta sellasta. Mut mitä väliä mitä ihmiset aattelee? Jos me ite kerta tiietään että Alina on Alina ja se on just sellanen omana ittenään ja se jos joku on aito :)




Joskus oon miettiny, että millanen ihminen on onnellinen. Oon tullu siihen tulokseen, että se on Alina. Ihminen, joka rakastaa musiikkia, kahvia, sipsiä, läksyjä, ice agen kattomista ja laulamista. Tänäki aamuna mä heräsin siihen että Alina laulaa "Lounatuulen laulua" alakerrassa. Joskus ko mää oon surullinen ja mua itkettää nii alina saattaa tulla silittää mun päätä, hakee talouspaperia ja pyyhkii kyyneleet mun poskilta ja sanoo "Inka itkekkö sää? Ei tarvi, kaikki on hyvin!"
Alina käy erityiskoulua ja menee syksyllä kolmoselle normaaliin kouluun Thaimaassa, mut sillä on siellä oma avustaja. Erityiskouluhan on erityisille ihmisille ja mä olin viimejoulun alla niitten joulujuhlassa ja ne kaikki on oikeesti niin erityisiä ja aitoja ihmisiä. Mää en tykkää yhtään käyttää sanaa kehitysvammainen, vaikka se onki ihan normaali sana, koska tuntuu että ihmiset on saanu sen kuulostamaan halventavalta ja tyhmältä, mut oikeesti Jumalaha on luonu jokaisen meijän omaks kuvaksee ja me ollaan kaikki aivan erityisiä. Alina sai nyt koulujen päättäjäisissä stipendin ahkerasta opiskelusta ja hyvästä koulumenestyksestä, mutta kannattaa oikeesti tutustua sellasiin erityisiin ihmisiin ja ottaa niitten onnellisuudesta ja aitoudesta oppia. Ne kaikki Alinan koulukaveritki on ihan mahtavia tyyppejä ja vaikka ne oppilaat ei välttämättä koskaan tuu saavuttaan mitään hirveen suurta, kaikki osaa aina jotain hyvin ja jokaista tarvitaan. Alinalla se erityistaito on varmaanki se laulu. Se on laulanu kerran yhelle lastenlevyllekki!:) Olisin laittanu sen kappaleen tänne Alinan laulamana, mut se ei harmi vaan löydy youtubesta, mut se laulaa siinä sen "Jeesus meitä rakastaa" ja se laulaa sen nii ilosesti siinä, että monet kuuntelee sitä ihan kyyneleet silmissä :D



Alina tulee varmaan asumaan koko elämänsä isin ja äitin kans eikä se varmaan koskaan mee naimisiin tai saa lapsia tai mitää sellasta, mut mun mielestä yks tärkein asia elämässä on se että osaa olla pienistä jutuista onnellinen ja ottaa ilon irti vähän kaikesta. Alinan kans on usein tosi raskasta ja sen kans saa menettää hermonsa usein, mut se on siltikki aivan erityinen pikkusisko jota mää rakastan nääääääääääin paljon!! :)

29 kommenttia:

  1. Ihana teksti ! :) I like ♥♥

    VastaaPoista
  2. voi ihana postaus <3 tuli ihan kyyneleet silmiin !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hmmmmh :') Alina on ihana vaikka se sotkiki meijän ikkunan tänää semmosella silikonihommalla jota laitetaan jonnekki listojen väliin ku vaikka tehään remonttia nii se truutas sen ikkunan täyteen sitä ja huusi et "tää on kivaa!".. No määhän sanoin että se osaa ottaa pienistä jutuista ilon irti.. :D

      Poista
  3. Inka oot ihana! Ja Alina myös :) Kirjotat niiiin hyvin ja voii Alina on niiin söpö!!!

    VastaaPoista
  4. Vastaukset
    1. Voih miks kaikki sanoo noin! :D Ei tän pitäny itkettää, halusin vaan kertoo että mulla on ihana pikkusisko ja että en ymmärrä edes miten määritellään "normaali" ihminen, eihän kukaan oo sitä oikeesti, eli kaikki on erityisiä!

      Poista
  5. arvaa kahesti että itkenkö täälä, NOJOO. alli on ihana, pusuja <3

    VastaaPoista
  6. Että toi postaus kosketti !<3 Terkkuja Alinalle (:

    VastaaPoista
  7. ooi vähä ihana postaus ! <3 tuli iha kyyneleet silmii ): <3

    VastaaPoista
  8. voooi nii koskettava tuo teksti ! :)

    VastaaPoista
  9. Itkettävän koskettava, täynnä rakkautta! Kiitos Inka ja jatka kirjoittamista!! <3 hanna

    VastaaPoista
  10. oli kyllä aidosti koskettava tarina Alinasta....luin kyyneleet silmissä...palasin samalla muistoissani kymmeniä vuosia taaksepäin omaan lapsuuteeni ja aikaan ,jolloin elimme arkea minun kehitysvammaisen veljeni kanssa...hän on nyt 38-vuotias ja edelleen aito ja erityinen <3 tv: marjo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se arki on vähän erilaista, tai aika paljonki, ku että oliski ihan ns. "normaali" sisko tai veli, mutta silti ne on aina yhtä rakkaita oli ne sitte terveitä tai ei, uskon että sullaki on ollu paljo mahtavia hetkiä sun veljen kans, se on varmasti saanu paljo rakkautta :) !

      Poista
  11. Heipsula!
    Olipas kaunis ja todenmakuinen kirjoitus Alinasta - juuri noin ihana ja aito se on!
    Luin ensimmäistä kertaa blogiasi. Kiitos siitä!
    t. Maarika

    VastaaPoista
  12. aivan ihana postaus ! alina vaikuttaa just semmoselta lapselta joka elää täysillä eikä pysähdy murehtimaan turhia ! sellaisia kaikkien meidän pitäisi olla!! saat olla ylpeä siskostasi:)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ! (: Joo ihan totta, että meijän kaikkie pitäis seurata sellasten esimerkkiä eikä murehtia turhia ! Ja kyllä mä oonki ylpee siitä :)

      Poista
  13. ihanaa ku kirjotit tämmösest asiasta tänne! tätä oli tosi mukava lukee ja ihanan rohkeeta! siunattuu ja mukavaa kesää sulle!8)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljo ! Tuli vaan vähän niinku sydämelle et pitäis kirjottaa Alinasta, koska nii usei ihmisillä on väärä käsitys sellasista ihmisistä ja ne väheksyy niitä, mikä on musta tosi väärin. Ja siunattuu ja ihanaa kesää sullekki ! (:

      Poista
  14. Oon lukenu tän jo aiemminki mut nyt oli yhtäkkiä pakko tulla lukemaan uudelleen ja kommentoimaan myös.

    Kirjotit mun mielestä tosi ihanasti ja koskettavasti tosta sun siskosta. Mun mielestä on tosi ihailtavaa et voi olla noin avoin tällasista asioista ja jakaa niitä muiden kanssa ihan tosta vaan. :) Oikasit varmasti monen ajatuksia ns. "kehitysvammaisista" :) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia ! (: Toivoinki et tää sais ihmiset ajatteleen vähä näitä asioita :)

      Poista
  15. Hyvä kirjotus. Oikeesti :,) Munkin silmät on nyt ihan kyynelissä :D Yks mun parhaista kavereista on kehitysvammanen. Se ehkä kävelee huonosti tai puhuu epäselvästi ja näyttää ehkä vähän epätavalliselta, mut se on loistava tyyppi, sillä on mahtava huumorintaju ja se piirtää mielettömän hyvin! Sen kanssa on aina hauskaa. Se on paljon fiksumpi kun monet muut mun tuntemat ihmiset, sitä ei vaan huomaa ennen kun oppii ymmärtämään sitä. Oon ollu sen kanssa niin kauan etten ees huomaa enää mitään epänormaalia. Mä toivon että sillä on hyvä tulevaisuus.

    Kiitti tästä kirjotuksesta ^^ Ja sori tää vuodatus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ! (: <3 On tosi ihana kuulla että et tuomitse ihmisiä senkää perusteella miltä ne esim näyttää, liikkuu, puhuu tai käyttäytyy tai sillee (: Koska kaikkiin pitäis ekaks tutustuu ennenku menee vetää mitää johtopäätöksiä :D Ja niinhä sää oot vissii tehnykki (: ! Alina on täällä nyt normaalissa koulussa ja ensimmäisenä päivänä kukaa ei oikei uskaltanu puhua sille tai mitenkää leikkiä sen kans tai mitää koska ne huomas ettei se tee kaikkee ihan niinku muut.. Mut eilen äiti ja iskä tuli opettajan pyynnöstä aamulla meijä koululle ja kerto vähä kaikille koululaisille Alinasta ja näi, nii sitte oikeestaa kaikki muuttu ja ne ymmärsi, että kyllä Alinallekki voi puhuu ja sen kans uskaltaa leikkii :D Ja mä oikeesti uskon, että sillä sun kaverilla tulee kyllä oleen hyvä tulevaisuus ((: !

      Poista